USA: Diese über 150 Konzerne setzen sich offen gegen Anti-LGBTI+ Gesetze ein
In den ganzen USA haben die Republikaner Gesetzesentwürfe eingebracht, welche es explizit auf die Rechte von queeren Menschen, und dabei insbesondere auf trans Jugendliche, abgesehen haben. Dabei geht es darum, dass sie beim Sport diskriminiert werden, indem ihnen untersagt wird, bei jenem Geschlecht mitzumachen, mit welchem sie sich identifizieren, aber auch dass medizinisch nötige Behandlungen für trans Jugendliche strafbar werden, oder dass sie nicht die entsprechenden Umkleiden und Toiletten an Schulen benützen dürfen.
Aus diesem Grund haben sich mittlerweile bereits mehr als 150 Konzerne in den USA zusammengeschlossen und gemeinsam öffentlich Stellung gegen Anti-LGBTI+ Gesetze bezogen. Sie beklagen, dass diese Vorstösse und Gesetze nicht nur diskriminierend sind, sondern, dass sie auch das wirtschaftliche Umfeld für sie verändern. So werde es für sie zunehmend schwieriger, Mitarbeitende zu rekrutieren oder an solchen Orten zu halten, und auch für den Tourismus seien solche Gesetze schlecht. Sie hätten dabei auch einen negativen Einfluss auf die Sicherheit und das Wohlergehen der Mitarbeitenden selber, sowie auf deren Familienmitglieder und Bekannten, wie die Unternehmen schreiben.
Als Beispiel führte die Human Rights Campaign etwa den US-Bundesstaat Alabama auf: Dort hat sich nun die Zahl der Mitarbeitenden, welche bei einer Firma arbeiten, welche diese Erklärung gegen die Anti-LGBTI+ Gesetze unterzeichnet hat, verdreifacht. Damit vertreten die Firmen alleine dort bereits mehrere zehntausend Arbeitsplätze.
Im vergangenen Jahr wurden in den US-Bundesstaaten insgesamt 26 Anti-LGBTI+ Gesetze eingeführt. In diesem Jahr könnte es sogar noch schlimmer kommen, denn derzeit sind es bereits mindestens 160 Vorstösse, welche in den Parlamenten auf die Debatte warten. Mehr als die Hälfte haben es dabei explizit auf trans Jugendliche abgesehen.
Dies sind die über 150 Unternehmen, welche sich gegen die Anti-LGBTI+ Gesetze ausgesprochen haben:
23andMe, Accenture, Acxiom, LLC., Adobe Inc., Advance Auto Parts, AEO Inc., Affirm, Airbnb, AllianceBernstein, Ally, Altria Group Inc., Amalgamated Bank, Amazon, American Airlines, American Express, American Honda Motor Company, Anaplan, Apple, Applied Materials, Inc., Arcadis U.S. Inc., Asana, Inc., AT&T, Atlassian, Bayer US LLC, BASF Corporation, BBVA USA, BCW (Burson Cohn & Wolfe), Ben & Jerry's Homemade, Inc., Berkshire Bank, Biogen, Bloomberg LP, Boehringer Ingelheim USA, Boston Scientific, Bounteous, CNA Insurance, CVS Health, Capital One, Cardinal Health, Cargill, Cargo Transporters, Inc., Celanese, Center for Community Self-Help, Chobani, Citigroup, Inc., The College Board, Corning Incorporated, CSAA Insurance Group, Curology, Dechert LLP, Deckers Brands (UGG, HOKA, Teva, Sanuk und Koolaburra by UGG), Dell Technologies, Dow Inc., Dropbox Inc., Eastern Bank, EMD Serono, MilliporeSigma and EMD Electronics, Early Warning Services, LLC, Eastern Bank, Elanco Animal Health, Equinix, Equitable, FactSet Research Systems, Inc., Fastly, Flexport, Inc., GP Strategies Corporation, GAP, Inc, Gearbox, General Mills, GoDaddy, Google, Gusto, H&M, HP Inc., HSBC Bank USA, Hilton, IBM Corp., ICM Partners, IHG Hotels & Resorts, IHS Markit, IKEA North America Services, LLC, Instacart, Intel, Interpublic Group, Intuit, Invitae Corporation, Johnson & Johnson, Kellogg Company, The Knot Worldwide, The Kraft Heinz Company, Legalzoom, Levi Strauss & Co., LinkedIn, Lush Fresh Handmade Cosmetics, Lyft, Inc., Macy’s, Inc., Mailchimp, Marriott International, Inc., Marsh McLennan, MassMutual, Medtronic PLC, Meta, MetLife, Inc., Micron, Microsoft, Mobilize, Molson Coors Beverage Company, Momentive, Mondelez International, New Belgium Brewing, NextRoll, Inc., Nike, Inc., Nuance Communications, Oracle Corporation, PNC Financial Services Group, Patagonia, Patreon, PayPal, Peloton Interactive, Inc., PepsiCo, Pfizer Inc., REI Co-op, Randstad US, Red Hat, Inc., Redfin Real Estate, Royal Bank of Canada, SAP, Salesforce, Signet Jewelers, Silicon Labs, Square, Inc., State Street Corporation, SunLife, Sustainable Food Policy Alliance mit den Firmen Danone North America, Mars Inc. und Nestlé USA, Symetra Life Insurance Company, Synchrony Financial, Target, TechNet, Teva Pharmaceuticals, Thermo Fisher Scientific, T-Mobile, Trillium Asset Management, Tripadvisor, Twitter Inc., Uber, Unilever United States, Union Pacific, United Airlines, Verizon, VMLY&R, VMware, Warby Parker, Warner Music Group, Wayside Youth & Family Support Network, Wells Fargo, Workday, Inc., Xperi Holding Corporation, Xylem, Yelp Inc., Yext, Zillow Group
Dies ist das Statement, welches die Firmen unterzeichnet haben:
The companies joining this statement do business, create jobs, and serve customers throughout the United States. Our businesses strongly embrace diversity and inclusion because we want everyone who works for us or does business with us to feel included and welcomed as their true, authentic selves. Fairness, equal treatment, and opportunity are central to our corporate values because we care about our employees and the customers we serve. What’s more, these values also matter to our bottom lines. Inclusive business practices lead to more productive and engaged employees, increased customer satisfaction; and, ultimately, improved competitiveness and financial performance.
We are deeply concerned by the bills being introduced in state houses across the country that single out LGBTQ individuals - many specifically targeting transgender youth - for exclusion or differential treatment. Laws that would affect access to medical care for transgender people, parental rights, social and family services, student sports, or access to public facilities such as restrooms, unnecessarily and uncharitably single out already marginalized groups for additional disadvantage. They seek to put the authority of state government behind discrimination and promote mistreatment of a targeted LBGTQ population.
These bills would harm our team members and their families, stripping them of opportunities and making them feel unwelcome and at risk in their own communities. As such, it can be exceedingly difficult for us to recruit the most qualified candidates for jobs in states that pursue such laws, and these measures can place substantial burdens on the families of our employees who already reside in these states. Legislation promoting discrimination directly affects our businesses, whether or not it occurs in the workplace.
As we make complex decisions about where to invest and grow, these issues can influence our decisions. America’s business community has consistently communicated to lawmakers at every level that such laws have a negative effect on our employees, our customers, our competitiveness, and state and national economies.
As business leaders dedicated to equal treatment, respect, and opportunity for all - as well as to improving the financial and investment climate across the country - we call for public leaders to abandon or oppose efforts to enact this type of discriminatory legislation and ensure fairness for all Americans